Bu Hafta İçin Saatler |
15 Heşvan |
Gelecek
Hafta İçin Saatler |
||||
Şabat |
Başlangıç |
Bitiş |
5775 |
Şabat |
Başlangıç |
Bitiş |
Yeruşalayim |
16:06 |
17:26 |
----- |
Yeruşalayim |
16:02 |
17:22 |
Tel
Aviv |
16:26 |
17:28 |
8
Kasım |
Tel
Aviv |
16:21 |
17:23 |
İstanbul |
16:39 |
17:20 |
2014 |
İstanbul |
16:32 |
17:13 |
VAYERA |
||||||
Hatırlatmalar
13 Kasım 2014 Perşembe-15 Kasım 2003
Sinagog Saldırılarını Anma Günü |
PERAŞA ÖZETİ(Bereşit 18:1-22:24)
Tanrı, 99 yaşındaki sünnetini takip eden üçüncü günde,
Avraam Avinu’ya görünür; fakat Avraam, çöl sıcağında birden bire ortaya çıkan
üç konuğa yiyecek hazırlamak üzere konuşmayı yarıda keser. Gerçekte insan
kılığında melekler olan üç konuktan ilki, tam bir yıl sonra, kısır olan
Sara’nın bir oğul doğuracağını bildirir. Sara güler.
Avraam, kötülükleriyle ünlü şehrin yok olmaması için
Tanrı’ya yalvarır. Üç melekten ikisi, yok edilmeye mahkûm edilen şehre gelir.
Avraam’ın burada yaşayan yeğeni Lot, onlara misafirperverliğini gösterir ve
Sedom’lu serseri kalabalığın niyetlendiği kötülükten onları korur. İki konuk,
bölgeyi tersyüz etmeye, bu arada da Lot ile ailesini kurtarmaya geldiklerini
açıklarlar. Kaçtıkları sırada ateş ve kükürt yağmuru ile yok olan şehre
bakmamaları söylenmesine karşın, Lot’un eşi bu uyarıya uymaz ve dönüp baktığı
anda tuzdan bir sütun haline gelir.
Lot, iki kızıyla bir mağaraya sığınır. Dünyada başka
kimsenin kalmadığını düşünen kızları, babalarını sarhoş edip ondan hamile
kalırlar. Bu olayın ardından doğan iki oğul, Moav ve Amon uluslarının
atalarıdır.
Avraam Gerar’a taşınır. Burada, kral Avimeleh, kendisini
Avraam’ın kız kardeşi olarak tanıtan Sara’yı sarayına alır. Bir rüyayla, Tanrı
Avimeleh’i uyararak, Sara’yı kocasına geri vermediği takdirde öleceğini söyler.
Avraam, açıklama bekleyen Avimeleh’e, Sara’nın güzelliği sebebiyle kendisini
öldürmelerinden korktuğunu söyler.
Tanrı, Sara’ya vermiş olduğu sözü tutar ve Avraam’ın bir
oğlu olur; adını Yitshak(“gülecek”) koyarlar. Yitshak sekiz günlükken sünnet
edilir. Bu sırada Avraam 100, Sara ise 90 yaşındadır. Agar ve Yişmael Sara’nın
isteği ve Tanrı’nın onayı üzerine Avraam’ın evinden kovulurlar. Çölde
dolaşırlarken, Tanrı, ölecek hale gelen çocuğun sesini duyar ve bir kuyu
göstererek onları hayatta tutar. Avimeleh, Beer-Şeva’da Avraam’la bir antlaşma
yapar ve bunun işareti olarak, Avraam Avimeleh’e yedi kuzu verir.
Tanrı, Yitshak’ı Moriya Dağı’nda(Yeruşalayim) korban
olarak getirmesini emrederek, Avraam’ı sınar. Yitshak bağlanıp sunağa
yerleştirilir ve Avraam, oğlunu boğazlamak üzere bıçağı kaldırır. Göklerden
gelen bir ses onu durdurur; Yitshak’ın yerine, boynuzlarından çalılıklara
takılmış bir koç korban edilir. Avraam, yeğeni Betuel’in Rivka isimli bir kızı
olduğuna dair haber alır.
RAVLARIMIZDAN
DİVRE TORA
Rav
Yehuda Adoni
Avraam Avinu, Tanrı’nın ona emrettiği Berit Mila
mitsvasını yerine getirdikten sonra, Elone Mamre denilen yerde ona
görünür.
Mamre, Avraam Avinu’nun üç dostundan birisinin adıydı.
Avraam Avinu’nun üç dostu onlarla anlaşma yaptığı Aner, Eşkol ve Mamre idiler.
Tanrı bu nedenle Mamre’nin oturduğu şehirde görünür. Avraam’ın dostu Mamren’in
özelliği Avraam Avinu’ya Berit Mila Mitsvası’nı herkesin önünde yapmasını
öneren kişi olmasıydı. Olay şöyle gelişir: Tanrı Avraam Avinu’ya Berit Mila
olmasını emrettiği zaman Avraam Avinu bir tereddüt anı geçirir. Bilindiği gibi,
Avraam Avinu’yu, Tanrı birçok kez denemişti. O da her denemeyi
tereddütsüz yerine getirmiştir. Hatta oğlunu kurban etme emrini bile.
Avraam Avinu, Berit Mila olduğunu görenlerin,
yetiştirdiği Tanrı inancına bağlı kişilerin, korkup kaçmalarından endişe eder.
Bunun üzerine üç dostu Aner, Eşkol ve Mamre’ye danışır.
Aner, bu yaştan sonra nasıl Berit Mila olacaksın,
zira 99 yaşındasın der. Onu caydırmaya çalışır.
Eşkol, bu emri yerine getir, ama gizlice yap, kimse
görmesin der.
Mamre ise; Tanrı’nın emridir, alenen herkesin önünde
gerçekleştir der.
Bu Tanrı’nın hoşuna gider ve O’nun adına bir ağaç diker.
Elone Mamre de Mamre’nin ağacı anlamını taşır. Ağacın özelliği ise Tanrı Avraam
Avinu’yu uzun yıllar yaşayan bir ağaca benzetmiştir. Yıllar geçse de yaşlansa
da meyvelerini verir. Aynı şekilde Avraam’ın 100 yaşında bir oğlu olmuştur.
O’da Yitshak Avinu’dur.
Beritin üçüncü günü, çok sıcak bir havada Avraam Avinu’ya
üç melek görünür. Melekler insan görünümündedirler.
Tanrı güneşi yuvasından çıkarır. Yeryüzü olağan üstü
sıcaktır. Kimse gelip Avraam Avinu’yu rahatsız etmesin diye Tanrı bu iklim
değişikliğini yapmıştır.
Gelen meleklerin birer görevi vardır.
Refael: Avraam Avinu’yu sağlığına kavuşturacak,
Mihael: Avraam Avinu’nun eşi Sara’nın bir yıl sonra bir
oğlu olacağını müjdeleyecek,
Gavriel: Sedom ve Amora şehirlerinin yok olacağını Avraam
Avinu’ya söyleyecektir.
Meleklerin birincisi iyilik, ikincisi merhamet, üçüncüsü
ise yargı görevlerini yerine getirmek üzere Tanrı tarafından gönderilmişlerdi.
HAFTANIN
PERAŞASI
Rav
Şelomo Levinşteyn
MİSAFİRPERVERLİK
ŞEHİNA’YI KARŞILAMAKTAN BİLE DAHA BÜYÜKTÜR
“Tanrı ona [Avraam’a] Mamre Düzlüğü’nde göründü ve
kendisinden kısa bir mesafede duran üç yabancı gördü. [Onları] görünce
çadırının girişinden, onları karşılamak üzere koştu…”
O an Avraam Avinu’nun Şehina’yı(Tanrı’nın varlığı)
karşıladığı çok yüce bir andır. Bu yüzden Şehina’yı karşılarken uyulması
gereken kuralları uyguluyordu.
Raşi şöyle anlatıyor: “[Avraam] ayağa kalkmak istedi,
Akadoş Baruh U şöyle dedi: Sen otur ben kalkacağım, ve sen oğullarına bir
işaret olacaksın gelecekte ben hakimlerin aralarında ayakta duracağım ve
hakimler oturacaklar.”
Avraam neden ayağa kalkmak istedi? Çünkü alahaya göre
Şehina’nın ayakta karşılanmalıdır. Sanedrin gemarasında Ay’ın kutsanması
konusunda şöyle yazar: “ Rabi Yişmael’in yeşivasından bir öğreti: Yisrael oğulları
göklerdeki Baba’larını yalnızca ayda bir kere karşılamayı hak etselerdi bile bu
yeterdi. Abaye şu sözleri eklemiştir: Bu yüzden bunu ayakta okumalıyız.”
Bu an o kadar yüce bir an olmasına rağmen Avraam Avinu
yoldan geçen üç yolcuyu görünce Akadoş Baruh U’yla olan diyaloğunu kesip
yolculara döner. Buradan Hahamlarımız misafirperverlik mitsvasının Şehina’yı
karşılamaktan bile daha yüksek seviyede olduğunu öğrenirler.
Buna benzer olarak çeşitli yerlerde de misafirperverliğin
birçok mitsvadan daha önemli olduğunu görürüz.
“Hafets Hayim” Şabat Akşamları fakir misafirleri olduğu
zaman “Şalom Alehem” şarkısını söylememeden direk Kiduş yapıp yemek yemeyi adet
edinmişti. Aynı şekilde kitabı Mişna Berura’da da bunu alaha olarak
getirmiştir. Şulhan Aruh şöyle der: “[Kişi] eve geldiği zaman hemen yemeğe
başlamak için acele etmelidir.” Mişna Berura şu şekilde açıklar: “Yani Şabat’ı
başlangıcında hatırlamak için Kiduş yapar. Eğer daha acıkmamışsa acıkana kadar
Kiduş yapmadan bekleyebilir çünkü zaten Şabat’ı tefilada hatırlamıştır.” Fakat
bununla kalmaz ve şunu ekler: “[Kişinin] misafiri varsa onları karşılar ve
hemen yemeğe geçer.”
Hevron Yeşivası’nın Maşgiah’ı Rabi Leib Hasman bir
keresinde “Hafets Hayim”e misafirleri olduğu zaman Şabat Akşamları neden “Şalom
Alehem” söylemediğini sorar.
Hafets Hayim şöyle cevap verir: “Melekler acıkmazlar ve
acıkmanın verdiği sıkıntıyı onlar hissetmez bu yüzden misafirler açlıklarını
dindirene kadar bekleyebilirler.”
YAHUDİLİKTE
KAVRAMLAR
El
Gid Para El Pratikante
ŞİMON ATSADİK: 3585 [MÖ 165] yılında
dünyaya gelmiştir. Honyo’nun oğludur. Bu saygıdeğer kişi hem Koen Gadol,
hem de halkın lideriydi. Keneset Agedola adı verilen yüksek konseyin başkanı
ve dini reisiydi. Kendisi bu kurulun üyelerinin sonuncusuydu. Onun zamanına kadar
Keneset Agedola 120 kişiden oluşurdu. Fakat onun zamanında bu kurul iptal
edilmiş ve 71 üyeye indirilerek Sanedrin adını almıştır. Tarihte halkı
uğruna Şimon Atsadik kadar çalışan kişilerin sayısı çok değildir. Büyük
bilgisiyle sadece dini konularda değil, halkın her türlü ihtiyacı için
çalışmıştır. O dönemdeki düşmanlara karşı savunma amacıyla Yeruşalayim’in
büyük surlarını inşa etmeyi başarmıştır. Aynı zamanda Bet- Amikdaş’ın
tadilatıyla ilgilenmiştir. Şimon Atsadik Tora’yı halkın içinde
yaygınlaştırmış ve öğretmiştir. Halkını seven gerçek bir liderdi. Pirke
Avot’ta, onun şu öğüdü dikkatimizi çeker: “Dünya üç şeyin üzerine kuruludur:
Tora, Tanrı Hizmeti ve İyilikseverlik”. Şimon Atsadik, Tanaim’in ilkidir.
Sözlü Tora’yı öğrendiği şekilde, kendisinden sonrakilere aktarmıştır.
Daha sonra Keneset Agedola’nın yerini, daha küçük bir
kurul olan Sanedrin aldı. 71 üyeden oluşan bu kurul da aynı amacı taşıyordu
ve II. Bet-Amikdaş’taki Lişkat Agazit adı verilen bölümünde toplanırdı.
Sanedrin üyelerine aynı zamanda Tanaim adı verilirdi. Çoğu Yeruşalayim’de,
bazıları da Erets-Yisrael’in değişik yerlerinde yaşayan Tanalar’ın amacı,
Tanrı’nın sözlerini halkın içinde yaygınlaştırmaktı. İlk Tana olan Şimon
Atsadik de, Keneset Agedola’dan almış olduğu Sözlü Tora geleneğini
öğrencilerine aktarmış, altı nesil boyunca süren bu aktarma süreci İlel
Azaken ve Şamay’a kadar sürmüştür.
CUMA
AKŞAMI SEDERİ ALAHALARI
Rav
Berti De Rofe
16. Evin hanımının ekmekleri sofraya dizip
üstlerini örttükten sonra iki elini masaya koyup “Vaydaber elay ze aşulhan
aşer lifne Ad...” pasuğunu söylemesiyle sofraya kutsiyet iner bu yüzden bu
güzel bir harekettir.
17. Kişi Kiduş’u şarap dolu, Pagum*
olmayan bir bardakla yapmalıdır.
*Eğer bir kişi bir bardaktan şarap içmişse geriye
kalan şarap pagum sayılır. Üzerine biraz şarap veya su eklenerek bu
problem giderilebilir. Böyle bir eklemenin yapılmasının imkansız olduğu durumunda ise pagum bardağa da
Kiduş söylenebilir.
18. Kiduş’u söylerken herkes ayakta
olmalıdır.
19. Kiduş veya herhangi bir kutsamada
kullanılacak olan bardağın içi iyice yıkanmalı, dışı
da sudan geçirilmelidir. Ancak bardak temizse bu işlemi
yapmaya gerek yoktur.
20. Kabala’ya göre bardak temiz olsa dahi yukarıdaki (19 no’lu alaha)
işlemleri yapmak gerekir.
21. Şarap, bardağa olduğu gibi, yani
herhangi bir ekleme yapılmadan dökülmelidir.
HAFTANIN
SÖZÜ
Evinin
kapıları her zaman açık ve fakirler evinin birer üyesi olsun.
Yeruşalayim’li
Yose Ben Yohanan