Rav İsak Alaluf

"Vayaşkem Avraam baboker el amakom aşer amad şam - Avramm sabah erken kalktı ve Tanrı'nın önünde durduğu yerde durdu" (Bereşit 19/27)

Talmud (Berahot 6/B) kendisine dua etmek için bir yer belirleyen kişinin Avraam'ın öğrencilerinden biri, Tanrı'ya saygılı ve alçakgönüllü bir kişidir der. Talmud yorumcuları bu ifade için tartışma halindedirler. Yıllarca sinagoglarda aynı yerde dua eden kişilerin birçoğu Talmud'da ifade edildiği gibi bir dereceye erişememiş olduğu çok açıktır. Ancak Talmud bu ifadesini Tora'da daha önce yer alan pasuklara dayandırmaktadır...  

Avraham daha önce Tanrı'ya dua ettiği noktaya geri dönmüştür. Eğer Talmud burada coğrafi anlamda bir yerden söz etseydi Avraham'ın belli bir yerde dua ettiğini daha önceki pasuklarda okumak mümkündü. "Çadırının başta bulunduğu Bet El ile Ay arasındaki yere gelerek ilk seferde mizbeahı yapmış olduğu yere ulaştı. Avram orada Tanrı'ya ismi ile dua etti." (Bereşit 13/3)  

Talmud elbette ki burada coğrafi anlamda bir yerden veya koltuktan söz etmemektedir. Talmud'un ne söylediğini anlamak için Berahot 6/A'da yer alan öğretiye bakmak gerekir: Dua etmek için bir yer belirlemek o yeri kutsallıkla doldurmak anlamına gelir. Çünkü kutsal bir yer ancak dua etmek için elverişlidir ve burada ifade edilen dualar daha rahat kabul edilebilir. Masehet Eruvin 15/B'de yer alan bir ifadede Tanrı boş insanlarla aynı yerde bulunmayacağını bizlere söylemektedir. Bir başka ifadeyle alçakgönüllülük ve kutsallık Tanrı'nın varlığını davet etmektedir. Bunu da Yeşayau'daki bir pasuktan öğrenmekteyiz. "Yüce ve görkemli olan, sonsuzlukta yaşayan, adı kutsal olan diyor ki; yüksek ve kutsal yerde var olduğum halde alçakgönüllülerle ve ezilenlerle birlikteyim. Yüreklerini sevindirmek için ezilenlerin yanındayım." (Yeşayau 57/15)  

Avraham Sedom'un kurtulması için Tanrı'ya dua ettiğinde kendisinin toz ve külden ibaret olduğunu ama yine de yakardığını söylemiş bu gerçek anlamdaki alçakgönüllü ifade o yere Şehina'yı davet ederek o yerin kutsal ve dua etmek için elverişli bir yer olmasını sağlamıştır.   Tekrar dua etmek isteyince de bu yere geri dönmüştür. Tora mizbeah'ın kurulduğu ilk yerde alçakgönüllülükten söz etmemektedir. Bu yüzden de Talmud yerin coğrafi olan değil de kutsallık olarak bir önemi olduğunu bizlere nakletmiştir.   

Rabi Dr. Twerski'ye göre Talmud'un işaret ettiği budur. Kişi davranışlarını düzenlemek suretiyle dua etmek için bulunduğu her yeri kutsal bir yer haline dönüştürebilir. Bunu başarmak çok  kolay değildir. Kişi kalpten dua etmeyi öğrenmeli, herkesin görüşüne saygılı olmayı bilmeli, davranışlarını kontrol edebilmeli ve sonunun ne olduğunun bilincinde olarak alçakgönüllü olmaktan taviz vermemelidir.  

 Bunu Avraham gibi bir ata yaptığına göre onun çocukları olan bizler aynı yoldan giderek, Tanrı'ya ve Tora'ya bağlı, gerçek anlamda Avraham'ın öğrencileri olma şerefine erişebiliriz.